اقتصاد كشور نیازمند هماهنگی دو بازار پول و سرمایه است
نوشته شده توسط : sasurse

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، '‌غلامحسن تقی نتاج ' در نشستی مشترك با '‌بهروز خدارحمی'‌ دبیركانون نهادهای سرمایه گذاری، ‌افزود: در این میان بازار سرمایه از لحاظ ساختاری نهادینه‌تر از بازار پول بوده ، اما در عمل بازار پول تسلط بیشتری بر اقتصاد دارد؛ این در حالی است كه طبق موازین اقتصاد اسلامی و بانكداری بدون ربا این وضعیت باید تغییر كرده تا بازار سرمایه مسلط باشد.

وی با اشاره اعلام وجود دو مشكل اساسی در بازارهای پول و سرمایه ،‌گفت:‌باید مسئولان بانك مركزی و سازمان بورس و اوراق بهادار با یكدیگر هماهنگ باشند.

نتاج با بیان اینكه كانون نهادهای سرمایه‌گذاری می‌تواند شامل همه نهادهای موثر در كاراشدن بازار سرمایه باشد، تصریح كرد:در برابر چنین ظرفیتی به دلیل اساسنامه موجود، این كانون هم اكنون متشكل از نهادهای سرمایه‌گذاری با عملیات محدود است، اما با كاركرد هر چه بهتر كانون شرایط وسیع‌تری برای فعالیت‌ و توسعه بازار سرمایه ایجاد خواهد شد تا جمع زیادی از آن بهره مند شوند البته در این میان برخی نواقص و مشكلات هم وجود دارندكه باید مدیریت شوند.

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر با بیان اینكه برای تحقق اقتصاد اسلامی همه دست‌اندركاران نظام باید همكاری كنند تا بازار سرمایه مسلط بر اقتصاد كشور شود،‌گفت:‌ در این شرایط می‌توان شاهد شكل‌گیری بازاری عادلانه و توزیع منافع بین همه آحاد مردم خواهیم بود،بنابراین در شرایط فعلی اقتصاد كشور ضرورت هماهنگی بین دو بازار پول و سرمایه بیشتر احساس می‌شود.

نتاج اظهار داشت: در حال حاضر كه بازار سرمایه با كمبود نقدینگی مواجه بوده و مهمترین مشكل آن همین موضوع است، حجم عظیمی از ورود سپرده‌ها در بازار پول رخ داده به همین دلیل بازار پول با مشكل مصرف منابع جمع‌آوری شده مواجه بوده و بانك ها با چنین بحرانی روبرو هستند.

وی ادامه داد: از طرفی نیز بازار سرمایه با مشكل كمبود نقدینگی روبرو است، بنابراین اگر در این محیط اقتصادی مدیریت درستی صورت گیرد و سكانداران اصلی این دو بازار كنار هم باشند،این مشكلات به سادگی قابل حل بوده و منجر به توسعه اقتصاد كشور خواهند شد.

وی خاطر نشان كرد: واقعیت این است كه شركت‌های بورسی علاوه بر كمبود نقدینگی با افت شاخص بازار سهام هم مواجه‌اند. شاخصی كه در دوران رونق نشاط‌ بخش اقتصاد و در دوران ركود موجب دلسردی می‌شود به همین دلیل باید هرچه سریعتر این دو بازار با یكدیگر هماهنگ شوند.

نایب رئیس كانون نهادهای سرمایه‌گذاری با اشاره به رقابت دیرینه دو بازار سرمایه و پول گفت:‌ مسوولان هر كدام از این بازار ها تصور می‌كنند كه اگر بهتر عمل كنند می‌توانند بیشتر مورد توجه قرار گیرند اما واقعیت این است كه از نگاه اقتصاد ملی چنین رقابتی مفید نیست چرا كه به رشد اقتصاد ملی منجر نخواهد شد.

وی اظهار داشت:‌در حالی 15 درصد از منابع بانك مهر معادل 3هزار میلیارد تومان در حوزه بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری شده كه به دلیل وجود مشكلاتی در مقررات موجود بانك مركزی و محدودیت‌های ورود موسسات مالی به بازار سهام، برای حمایت بیشتر از بازار سرمایه محدودیت داریم.

اقتصام** 9141 **1561





:: برچسب‌ها: سفید , غروب ,
:: بازدید از این مطلب : 336
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: